La vinmonopolet holde åpent på kveldstid!

I dag stenger vinmonopolet 18.00 på hverdager, og 15.00 på lørdager. Jeg synes det er tullete at man etter 18.00 en vanlig dag ikke kan få kjøpt en flaske vin.

Mange har i dag arbeidsdager som er lange, og da er det ikke alltid at man rekker innom polet. Man får kjøpt øl og rusbrus frem til kl. 20.00, hvorfor skal man forskjellsbehandle disse varene?

Jeg tror ikke at alkoholforbruket har gått ned eller blitt begrenset ved at det er så korte åpningstider. Ved lengre åpningstider kan vin og annen alkohol bli mer normalt, og gjøre at man i større grad kan kose seg med et glass nå og da i stedet for den overdrevne helgefylla.

Avargumenter mot lengre åpningstider er at det vil føre til økt konsum, ettersom man da kan få tak i alkohol i større grad. Jeg tror imidlertid ikke problemet ligger hos de som vil ha tak i alkohol etter 18.00 på kvelden, men heller hos de som trenger den før 10.00 på formiddagen.

Og til sist synes jeg det er helt merkelig at alt alkoholsalget er stengt på valgdagen!

6 thoughts on “La vinmonopolet holde åpent på kveldstid!

  1. Alkoholholdige drikker er ikke vanlige dagligvarer. Akkurat som for eksempel et apotek har begrensede åpningstider, synes jeg også det er helt greit at vin, øl og lignende har begrensinger i forhold til når det selges. Den dagen det er viktigere for meg å kjøpe en flaske vin heller enn å få tak i medisin jeg trenger, håper jeg at jeg klarer å søke hjelp…

    De aller, aller fleste har et nøkternt forhold til alkohol, men økt tilgjengelighet gir økt forbruk. Lengre åpningstider på vinmonopolet kommer ikke til å endre folks alkoholvaner til et glass vin om dagen (og husk, da må det bare være ett glass for å ha en helsebringende effekt), og jeg er redd for at vi heller får generelt mer alkoholforbruk. Altså at man tar et glass om dagen OG helgefylla…

    Rent personlig har jeg ikke noe enormt alkoholforbruk (tror jeg i alle fall). Men det er mange som sliter med det – enten de vet det eller ikke – og jeg ser ikke noen grunn til å utsette de for flere muligheter til misbruk bare fordi det er praktisk for meg. Alkoholskader påfører både samfunnet og enkeltindivider store skader og utgifter, og da kan jeg heller planlegge uka mi sånn at jeg rekker innom polet en dag. Dersom noe uforutsett skjer, og jeg ikke får kjøpt den ene flaska med vin, da klarer jeg fint å kose meg uten.

  2. Jeg synes at dagligvarebutikkene kunne fått inn vin. Selv drikker jeg ikke vin, så er ikke så med i diskusjonene. hehe.
    Her i England selger de alt på matbutikkene, sprit, øl, vin osv osv. Mener ikke rema 1000 skal begynne å selge sprit, men vin er da vel ingen problem.
    Og veeeldig enig med at polet kan få lengre åpningstider, det er et stress når de stenger tidlig, om man har jobb osv og må på polet!

    • Valgdagen er jo en vanlig arbeidsdag for alle andre, og alle andre varer. Da skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan selge alkohol på valgdagen. Vil man ha alkohol den dagen får man jo kjøpt før. Så jeg ser ingen grunn til at alkoholsalget skal være stengt den dagen 🙂

  3. Men sånn sett så er det upronlematisk å stenge alkoholsalget på valgdagen og. Tror det går mer på hvilke signaler man sender ut.

    • Jeg har ikke noen problemer med det, men jeg syns det er rart. Signaler? Skulle man sende ut dårlige signaler hvis man selger øl og vin på valgdagen? Vi får jo kjøpt alkohol i baren denne dagen 😉 Så en bar/restaurant får selge alkohol, men ikke en butikk. Det er egentlig urettferdig mener jeg.

Legg igjen en kommentar

